Tuesday, September 8, 2009

Di Jabal Rahmah

Di Makkah, ada beberapa tempat yang aku dan jemaah group aku dibawa, antaranya Jabal Uhud, Jabal Tsur, dan Jabal Rahmah.

Yang paling menarik bagi aku kali ni adalah ziarah aku ke Jabal Rahmah kot. Jabal Rahmah ni sebenarnya adalah tempat pertemuan semula Nabi Adam dan Hawa setelah mereka terpisah apabila dicampakkan ke dunia. Kat sini ramai orang tulis nama kat batu jabal rahmah tu. Tujuan dia? Apa ek? Agak agak la...hahahahah! Kali ni aku sempat tulis nama aku kat batu tu, dekat dekat penjuru. Tapi silap la apsal la aku tak amik gambar part yang aku tulis nama aku tu. Tak terfikir. Aku ni memang jenis suka diambil gambar, tapi malas mengambil gambar. Tu yang bawak kamera, tapi 5-6 keping je gambo amik. Lagipun bagi aku, sebelum2 ni pegi dah amik gambar dah kat sini. Tapi memang ralat la tak amik gambar nama aku kat jabal rahmah tu. Kepada sesiapa yang berpeluang ke sana, kalau korang nampak nama aku kat Jabal rahmah tu, tolong snapkan satu gambar...(macamla senang nak cari nama aku antara ribuan nama kat situ...huhuhu).

Tapi tu la. Kat sini banyak betul orang kudung mintak sedekah. Tak tahulah ni sendikit ke ape? Tapi aku secara peribadi sedih tengok keadaan tu, kenapa begitu ramai umat Islam mintak sedekah? Bukan saje yang kudung, yang cukup anggota pun ada mintak sedekah jugak. Sedih sedih. Kalau baginda Rasulullah tengok keadaan umatnya macam ni pun, tentu baginda sedih...

No comments:

Post a Comment