Tuesday, September 8, 2009

Kanak-kanak @ Masjid

Ada satu perkara yang menjadi concern bagi aku waktu solat di masjid, iaitu kaum ibu yang membawa baby dan anak-anak mereka ke masjid. Mungkin niat mereka baik, nak menyemai dan mendidik anak anak supaya rajin ke masjid. Tapi bagi aku, cara tu kurang tepat. Sebab bila bawak baby yang kuat menangis, bukankah itu akan mengganggu jemaah lain daripada solat dengan khusyu’? Ada pulak jemaah yang letak baby dia dibelakang dia, sampai jemaah dibelakang dia tak boleh nak sujud sebab kesempitan ruang. Ada lagi satu kes yang aku nampak, anak dia yang baru boleh berjalan berlegar-legar dan menyebabkan aku dan jemaah lain tak khusyu sembahyang. Ibu dia boleh solat dengan tenang ke? Tak risau ke kalau anak dia yang baru boleh berjalan tu hilang?

Ada satu incident waktu solat yang cukup mencabar kesabaran aku yang melibatkan budak budak ni. Ada sekali tu, aku dah start solat Isya’. Then ade pulak ruang kat sebelah aku. Jadi ada sorang ibu yang sedang mencari-cari tempat ni, dia suruh anak dia solat sebelah aku, then dia pergi cari tempat solat untuk dia pulak. Nak tahu apa masalahnya? Masalahnya budak tu budak lelaki! Umur dalam 9-10 tahun. Bukannya budak kecik. Tinggi pun dah takat hidung aku dah. Disuruh oleh ibunya untuk solat sebelah aku. Kalau aku blom start solat, memang aku tak kasi hajjah tu tinggalkan anak dia sebelah aku. Hajjah ni tau hukum ke tak? Even kalau budak perempuan sekali pun, kene solat kat hujung saf. Ni dia letak anak lelaki dia kat tengah-tengah saf, sebelah aku! Aku agak angin time tu. Pastu kene jaga betul betul takut terkene budak tu dan batal pulak wudu’.Kalau batal wudhu, sah sah aku takkan dapat solat balik di tempat aku solat skarang sebab orang terlalu ramai. Silap2 tak dapat teruskan solat terawih lansung. Aku memang tak tahan sabar time tu. Lepas solat Isya’, aku cakap kat mak aku. Kami cari mak dia tak jumpa pulak. Mak aku pun tak setuju tetiba budak tu diletakkan di sebelah aku. Then ade pulak orang Pakistan kat saf belakang suruh budak laki tu solat kat saf belakang sebab nampak kitaorang tak selesa dengan keadaan tu. Bagi aku, sama je dia sembahyang kat saf belakang pun, still memutuskan saf jugak. Tapi dah dia suruh budak tu solat sebelah dia, biarlah. Janji emosi aku dah tak terganggu lagi dengan kehadiran budak laki tu solat sebelah aku.

Itulah kadangkala kita ni nak buat baik, tapi cara nak buat baik tu tak berapa kene. Mungkin kaum ibu tu nak kejar pahala solat di Masjidil Haram, sebab ganjarannya 100,000 kali ganda dari solat di masjid lain. Ye, tak salah. Tapi tengok keadaanla. Kalau sampai kehadiran anda untuk mengaut pahala tu akan menyebabkan jemaah lain tak khusyu’, adakah itu adil bagi jemaah lain? Kalau aku la, aku lebih prefer kalau ibu tu solat saja dirumah, tapi pasang niat, dia solat di rumah ni kerana Allah, kerana nak jaga anak-anak, kerana nak mengelakkan mengganggu jemaah lain. InsyaAllah dia akan tetap dapat pahala yang besar disisi Tuhan. Tak semestinya pergi masjid baru dapat pahala yang besar. Banyak lagi cara. Jaga anak tu pun besar jugak pahalanya.

Jadi itulah yang aku ingin tegaskan, dalam kita hendak mencari pahala, sometimes we just have to be rational. And not being selfish. Sebab tak semestinya sesuatu yang nampak baik itu adalah yang terbaik untuk kita. Use your justification. Bukan tak boleh bawak anak ke masjid, boleh, tapi make sure they behave well enough dan anda telah didik mereka tentang adab-adab di masjid. Barulah boleh bawak mereka. And don’t forget, make sure you place them on the right saf!

No comments:

Post a Comment