Tuesday, September 8, 2009

Rindu ke Tanah Suci

Salam,

Segala-galanya bermula pada bulan Julai lalu. Semakin lama aku rasa banyak yang tak kena dengan diri aku. Susah aku nak huraikan, tapi aku rasa diri aku dah makin hilang jatidiri. Aku dah tak macam diri aku 2 tahun yang lalu. Sebab tulah aku mengambil keputusan untuk pergi ke Tanah Suci untuk lebih dekat kepadanya. Aku nak siram balik hati aku yang makin lesu ni. Bila dah tergerak hati nak kesana, memang aku dah tak sabar-sabar nak tunggu untuk sampai di sana. Lagipun dah lama aku tak kesana, kali terakhir aku ke sana adalah lebih kurang 5 tahun dulu.

Aku cuba ajak mak aku untuk temankan aku. Sebenarnya mak aku baru je tunaikan umrah dalam bulan April hari tu, tetiba aku ajak dia pegi lagi dalam bulan Julai. Dia pun pelik. Pelik sebab aku beriya-riya mengajak dia. Aku taknak cakap banyak, aku just cakap sebab cuti aku banyak sangat. Tu yang nak cuti tu. Aku bukan taknak ajak ayah aku, tapi aku tahu ayah aku takkan boleh ikut. Dia perlu uruskan persekolahan adik aku kat sini. Lagipun, keluarga aku ni bukanla kaya sangat, so aku ajak mak aku je la. Mak aku lebih kerap pergi sana daripada aku, so dia lebih cekap tentang jalan-jalan kat sana...

Pujuk punya pujuk, Alhamdulillah...akhirnya mak aku setuju. Pada mulanya aku dan mak aku nak join satu group yang akan bertolak pada 11 Julai 1009, tapi macam-macam masalah. Masalah flight la, masalah tak cukup orang la, ntah berapa kali tunda ntah. Aku dah sedih giler dan hampir patah semangat bila nampak macam aku takkan sampai ke sana walaupun hati aku dah ada di sana. Adakah tuhan tidak sudi menerima aku menjadi tetamuNya?, fikirku. Rupanya tidak. Penantian itu adalah disebabkan Tuhan ingin memberikan pengalaman yang lebih indah dari itu. Rupanya Dia ingin menjemput aku dan mak aku untuk menjadi tetamuNya pada bulan Ramadhan. Mula-mula aku tak terfikir langsung untuk ke sana pada bulan Ramadhan, sebab aku tahu tambang mahal. Cuti sekolah pulak tu. Lagila mahal. Tapi mujurlah rezeki tu ada, dan cukup tambang aku dan mak aku untuk ke sana, walaupun pada saat akhir aku nak bertolak ke sana, duit aku dalam Maybank hanya tinggal RM4.69. Tapi takpela, aku fikir fikir bila aku sampai Malaysia balik nanti dah dapat gaji bulan September. OKla tu. Bagus jugak ke sana pada bulan Ramadhan, sebab inilah pengalaman pertama kami untuk ke sana pada bulan Ramadhan. Itulah uniknya umrah kami kali ini...Umrah di bulan Ramadhan Al-Mubarak...

No comments:

Post a Comment