Tuesday, September 8, 2009

Pertama kali Solat Jumaat

Inilah perkara yang julung-julung kali aku lakukan sepanjang hidup aku. Solat Jumaat. Tak seperti waktu-waktu lain, kali ni aku tergerak hati untuk melakukan solat Jumaat di Masjidil Haram. Aku ingin merasa pengalaman solat jumaat itu biarpun cuma sekali, dan biarlah ibadah yang mungkin hanya akan aku lakukan sekali seumur hidup ini, aku lakukan di Masjid teragung bagi kaum Muslimin, iaitu Masjidil Haram.

Waktu zohor masuk dalam pukul 12.20pm, aku dan mak aku bergerak ke masjid jam 11.15, tapi masjid memang dah penuh giler sampai kami hanya dapat sembahyang di tepi tangga sahaja. Punyalah ramai umat manusia waktu tu, hinggakan Masjidil Haram yang sangat besar tu pun belum cukup untuk menampung jemaah solat Jumaat. Walaupun bukan di kawasan yang terpancar sinar matahari, tempat aku dan mak aku solat tu tetap berkuap sebab banyak orang.

Khutbahnye, memang hanya ada beberapa perkataan je la yang aku faham sebab khutbahnya dalam bahasa Arab. Banyak dah perkataan arab yang aku lupa. So aku diam je time khutbah tu. Habis solat, barula aku tengok ramainya keadaan manusia time solat jumaat tu bila keluar masjid. Umat Islam bukan setakat solat jumaat di perkarangan masjid, bahkan sampai ke lobby hotel berhampiran! Subhanallah! Dalam keadaan panas terik diorang solat! Aku kagum. Benar-benar kagum. Sebab aku sembahyang kat tempat berkuap pun bagi aku dah panas. Walau apa pun, inilah pengalaman solat Jumaat yang paling manis buat aku…melihat jutaan umat Islam beramai-ramai melakukan perintah Allah tanpa mengira keadaan cuaca yang begitu panas sekali. And be thanksful that you are able to perform Jumaat prayer at Malaysia comfortably.

No comments:

Post a Comment