Tuesday, September 8, 2009

Solat Tarawikh Di Masjidil Haram.

Sayangnya di Masjid Nabawi aku tak berkesempatan untuk melakukan solat Tarawikh. Sebab aku hanya berada di Madinah selama dua malam, malam pertama tak larat nak pergi masjid sebab penat, malam kedua pulak terpaksa bergegas pulang ke hotel sebab taknak mak risau ingatkan aku hilang. So aku takde apa apa nak cerita pasal Tarawikh kat Masjid Nabawi.

Aku mulakan balik solat Tarawikh di Masjidil Haram. Di Masjidih Haram, solatnya 20 rakaat, mengikut apa yang aku dengar, setiap hari imam akan baca satu juzuk Quran, bermakna setiap rakaat Imam akan baca lebih kurang setengah muka surat Al-Quran. Fuuiii...penat jugak berdiri. Ramai yang duduk. Tapi kalau aku solat tarawikh biasanya aku tak duduk, cuma aku bangun lambat skit. Agak-agak dah lama dia baca surah, baru aku bangun angkat takbir. Ramai buat camtu, sebab tak larat berdiri lama. Tapi aku tengok mak aku larat pulak. Mak aku memang kuat la kat sana. Kuat daripada aku. Tak sia-sia aku ajak dia teman aku.

So whats so special about Tarawikh at Masjidil Haram? Bagi aku, yang istimewanya disini adala pada witir terakhirnya, kerana pada witir terakhirnya ada doa yang diaminkan oleh jutaan jemaah. Ada sekali tu, bila doa dalam witir tu dibacakan, imam sampai teresak-esak menangis sampai menyebabkan banyak jemaah yang turut teresak-esak menangis. How I wish I could understand the meaning of the doa! Tersentuh sangat hati aku time tu. Ditambah pulak bila aku dengar deruan suara jemaah mengaminkan doa imam tersebut. Deruan yang kuat sekali, macam nak pergi perang pun ada. Yang terlintas dalam hati aku time tu, kalau musuh Islam dengar deruan ‘Amin’ oleh jutaan jemaah ni pun, tentu mereka gerun...

Selesai solat tarawikh, mak aku kata, sepatutnya time orang aminkan doa tu, kita selitkan sekali doa kita, moga moga dapat sama naik kelangit dan mudah dimakbulkan...ooo....ye ke? Betul jugak. Apsal la aku tak terfikir awal awal. Bukan senang nak dapatkan jutaan umat Islam mengaminkan doa kita. Bagi mereka yang nak tengok Solat Tarawikh di Masjidil Haram, cuba tengok di TV1 jam 2 pagi. Aku rasa yang tu live sebab tarawikh sana memang start dalam pukul 9 malam (2 pagi waktu Malaysia). But what I can say, watching will not be the same as being there in person….

No comments:

Post a Comment