Tuesday, September 8, 2009

Perjalanan ke Madinah

23 September 2009 – Kami berlepas ke KLIA jam 5.00 petang. Flight dijadualkan pada pukul 9.30 malam, dengan Etihad Airline. Kami sekeluarga berbuka puasa di KLIA. Flight aku transit di Abu Dhabi selama 8 jam. 8 jam?! Tu yang sakit jiwa tu. Transit lebih lama dari naik flight. Tapi apa boleh buat? Ikut je la..Group aku group kecik je, cuma 8 orang - 3 pakcik, 3 makcik, mak aku, dan aku (<-- paling muda dan paling kecik la...huhuhu). Aku dan jemaah group aku bersahur di surau di Airport Abu Dhabi. Dahlah time transit tu, takde makanan diprovide untuk jemaah. Mujurlah tadi ada stewardess pack kan extra food kat kitaorg sebab kesian dengar kitaorg kene transit 8 jam kat airport. Aku, mak aku, dan makcik- makcik tu bersahur dengan makanan yang stewardess tu bagi. Akhirnya penantian 8 jam tu pun berakhir. Aku dan jemaah group aku bertolak dari Abu Dhabi ke Jeddah pada jam 7 pagi. Kami tiba di Jeddah lebih kurang jam 10 pagi waktu Jeddah. Jejak je kaki di Jeddah, ujian pertama dah bermula. Kami tersangkut selama 3 jam di Jeddah Airport. Takde orang jemput kami. Sepatutnya ketibaan kami di Jeddah disambut oleh Mutawwif yang telah di upah oleh travel agency kami, tapi itula yang dikatakan ujian. Dahlah tadi transit 8 jam, ni tersangkut lagi 3 jam di Airport Jeddah. Panas pulak tu. Nasib baikla si mutawwif tu sungguh-sungguh mintak maaf kat kami atas perkara tu, dan dia mengaku semua tu salah dia. Aku sejuk sikit dengan orang yang berani mengaku salah dan mintak maaf macam tu. Dia bagitau semua ni communication breakdown, tu yang dia pun sampai lambat. Kami meneruskan perjalanan ke Madinah dengan sebuah van. Perjalanan dari Jeddah ke Madinah kali ni bagi aku agak pantas, lebih kurang 5 jam. Mengikut pengalaman aku dulu perjalanan dari Jeddah ke Madinah lagi lama, mungkin sebab dulu perjalanan aku gunakan bas, dan banyak berhenti makan. Kali ni naik van, laju, dan tak berhenti makan pasal Ramadhan. Kami berbuka puasa dalam van sebab belum sempat sampai ke Madinah. Puasa yang ni memang mencabar. Nak tahu kenapa? Sebab aku berpuasa hampir 18 jam disebabkan time zone yang berbeza! Aku bersahur tadi lebih kurang jam 6.30 am waktu Malaysia, dan hanya boleh berbuka pada jam 12 am waktu Malaysia! Aduh! Aku memang dah jadi macam budak kecik dan asyik mengadu kat mak aku, ‘Mak, lapar...!’...Aku tahu tak elok cakap lapar time puasa, tapi time tu memang aku lapar giler. Dahlah time sahur tadi hanya berbekalkan makanan yang dibagi oleh stewardess tu, buka puasa lambat pulak tu. Dan pada ketika itu barula aku teringatkan sesuatu. Aku baru terfikir kenapa tuhan mengizinkan orang musafir berbuka puasa. Pada mulanya, aku fikir mungkin sebab pada zaman Nabi dulu, orang travel pakai unta, keadaan pun panas. Tu yang dibolehkan berbuka. Tapi baru aku sedar yang hikmahnya juga ada untuk zaman moden ni. Sebab bila zaman moden, ada kemungkinan orang travel ke timezone yang berlainan dengan flight. Bayangkan jika ada seorang Muslim yang sedang berpuasa, naik flight ke arah barat pada ketika dia hendak berbuka puasa. Jika flight dia menghala ke barat, bila agaknya dia akan berjumpa malam dan boleh berbuka puasa? Kalau dia kuat untuk berpuasa takpe, kalau tak kuat? Maka disitulah datangnya satu lagi hikmah yang baru aku sedar mengapa musafir dibolehkan berbuka puasa. Tapi jangan salah sangka pulak, aku dan jemaah aku takde la berbuka puasa pasal tu. Sayangla. Mujurlah aku dikelilingi oleh orang yang terus kuat untuk berpuasa selama hampir 18 jam! Dan bila tiba masa berbuka puasa, ffuuuuuhhhh!!!! Alangkah nikmatnya bila seteguk air akhirnya lalu pada tekakku! Kami berhenti di salah sebuah perhentian yang ada orang sediakan makanan berbuka puasa percuma. Siap ada kari kambing lagi. Tapi aku tak makan kambing, aku buka puasa ngan omelette yang simpan dari flight tadi (chewah, cam omputih lak! Huhhuhu)

Akhirnya group aku tiba di Hotel Shourfa Madinah lebih kurang jam 8.15pm. Kami dijamu makan dulu di Hotel tu. Well, to be honest, sepanjang kat Madinah ni makanan dia agak kurenngg skit la. Bukan aku sorang je cakap, semua jemaah group aku pun cakap. Mungkin sebab tak sesuai dengan tekak orang Malaysia, sebab tukang masaknya Indon. Tapi kami takdela nak complaint lebih-lebih sangat. Sebab risau gak kan banyak complaint kat bumi anbiya’ ni. Hari tu aku solat Isya’ di bilik je. Tak larat nak solat Isya’ di Masjid Nabawi. Mak aku dan jemaah lain semuanya kuatkan semangat gi Masjid, tapi hari tu aku tak mampu. Perjalanan aku dari KLIA --> Abu Dhabi --> Jeddah --> Madinah sudah cukup meletihkan. Dan aku tak mampu nak paksa diri aku sendiri...’Nantila, subuh nanti aku pergi ke Masjid Nabawi’, gerak hatiku. Lagipun, aku nak mandiii!!!! Last sekali mandi adalah waktu kat rumah tadi...

Alhamdulillah, waktu Subuh, aku dah kuat untuk berjalan ke Masjid. Masjid Nabawi terletak kira-kira 100 meter dari hotel aku.

No comments:

Post a Comment