Monday, November 1, 2010

Umur....Does it Really Matters?

Mmm...

Tadi aku dan member aku, time sembang-sembang, adela kami sembang pasal isu umur. Isu berkaitan perhubungan antara seorang perempuan dan seorang lelaki yang lebih muda daripadanya.

Well, dalam perbincangan itu, member aku tu, a non-muslim guy, begitu tidak menyokong hubungan camni. Katanya hubungan macam ni akan mendatangkan banyak masalah. Dia takut satu hari nanti bende ini akan menaikkan ego sama ada perempuan atau lelaki itu. Perempuan mungkin akan menyuruh lelaki itu patuh pada kehendaknya kerana kononnya dia lebih tua dan lebih tahu, dan lelaki pula mungkin akan mencari perempuan lain yang lebih muda bila satu hari nanti dia mula bosan dengan isterinya yang lebih tua....

Dalam Islam, semua orang tahu sejarah Rasulullah dan Siti Khadijah. Siti Khadijah 15 tahun lebih tua daripada baginda Rasulullah. Namun begitu, sayangnya baginda kepada Siti Khadijah tiada bandingannya sehinggakan baginda menangis apabila Siti Khadijah wafat. Tapi aku taknaklah gunakan point tu sebab dia non-Muslim. Even kalau aku gunakan alasan itu kepada orang Islam pon, banyak yang akan kata, "Ala, itu Nabi...Nabi lainlah...'

Aku rasa perkahwinan yang melibatkan seorang lelaki yang lebih muda daripada perempuan, atau apa saja hal yang nampak janggal antara pasangan tersebut, tak perlulah dipertikaikan, asalkan kedua duanya mempunyai asas agama yang kuat. Kenapa? Sebab kalau kedua duanya ada asas agama yang kuat, si isteri akan tetap menghormati suaminya walaupun suaminya lebih muda daripadanya, dan si suami akan tahu tanggungjawab kepada isterinya dan tetap menyayangi isterinya walaupun isterinya lebih tua daripadanya, kerana dia menganggap isteri itu amanah dan anugerah Tuhan. Dia yakin isterinya adalah yang terbaik untuknya. Sebab tu lah aku tak kata perkahwinan macam ni tidak akan ada masalah, cuma bergantung kepada kekuatan asas agama kedua dua suami isteri. Kalau si suami lebih tua pon, tapi tak bertanggungjawab, nak buat ape ade suami macam tu? Kalau si isteri lebih muda pon, tapi asyik melawan dan taknak dengar cakap, nak buat ape ade isteri macam tu?

Apa apa hal pun, kalau dah jodoh, kita sebagaia manusia tak perlu mempertikaikan apa apa. Sudah itu yang Tuhan takdirkan, siapa kita yang nak mengatakan jodoh itu tak sesuai dengan dia atau dia? Sebab terlalu banyak bende yang kita sebagai manusia tak tahu. Manusia juga tak tahu apa akan jadi dan kita tak tahu siapa kita di masa depan.....dan siapalah kita untuk menolak jodoh yang telah Tuhan tetapkan?

2 comments:

  1. PANDANGAN YG SUNGGUH BERNAS DAN REALISTIK...SAYA SEPENDAPAT DGN WANI...

    ReplyDelete
  2. Umur . Hmm .. normal la . Better amik laki y 10 tahun tua pda kita . Sbb y still umur 25 ke ats still xmatured . Tapi best la jgk kawin dgn laki umo jarak jauh . Theyre appreciate us because we still younger . They treat us like a kid . Sometimes they will be more childish than us . Tapi its depends on that guy. Not all guy have kind hearted . So choose the best .

    ReplyDelete