Monday, August 30, 2010

M.A.A.F

Dalam kehidupan seharian, manusia sering melakukan kesilapan. Tak kiralah besar atau kecik. Kalau dah namanya manusia biasa, memang akan buat silap. Bukannya nabi. Membuat silap bukanlah satu perkara yang hina, tapi salah satu asam garam kehidupan.

Tapi ada 2 golongan manusia, yang mudah meminta maaf dan yang tak pernah nak mintak maaf apatah lagi mengaku salah.

Aku biasa dengar satu pepatah: Takkan hilang bisa ular dek kerana menyusur di bawah akar. Maksudnya, tidak akan jatuh martabat seseorang apabila dia meminta maaf atas kesilapannya.

Ya, aku sangat setuju dengan pepatah tersebut. Aku amat memandang tinggi kepada orang yang berani mengaku salah dan meminta maaf walaupun untuk perkara yang kecil, dan aku cukup tak suka dengan orang yang terlalu ego nak mintak maaf walaupun telah diberi bukti yang dia salah. Kedua dua jenis manusia ini pernah aku temui dalam hidup aku.

Bagi aku, golongan yang berani mengaku salah dan meminta maaf adalah golongan yang bijak. Dan dalam urusan kerja pun, aku perhatikan biasanya orang orang yang di higher level yang berani meminta maaf. Pernah beberapa orang rakan sekerja yang hantar personal email kepada aku meminta maaf apabila mereka rasa mereka berkasar dengan aku dalam urusan kerja. Padahal aku faham sebab mereka berkasar, and in fact aku tak terasa pun yang mereka berkasar dengan aku. Tapi mereka mengambil langkah berhati hati dengan meminta maaf atas kekasaran yang bagi aku belum sampai tahap mengguris perasaan aku, dan ada juga yang aku lihat meminta maaf secara terbuka dalam email kepada beberapa individu yang terlibat dalam hal kerja yang melibatkan kesilapannya. Aku tabik spring pada golongan seperti ini. Mereka berani mengaku salah. Malah boss aku sendiri pun kalau dia ada buat silap dia berani mengaku salah, dan itu jugak yang dia pesan pada aku, kalau dah salah kita, minta maaf je...semua orang buat salah. But LEARN from mistake. Dats why many people respect her.

Berbeza dengan golongan yang terlalu berat nak mintak maaf, walaupun dah terbukti dia salah. Walaupun dah terbukti pihak yang dituduh tak melakukan seperti apa yang dituduh. Mereka merasakan meminta maaf akan menjatuhkan ego atau harga diri mereka, sebab begitulah pandangan mereka terhadap orang yang minta maaf pada mereka. Pada mereka, orang yang meminta maaf ni adalah orang yang kalah dan bersalah. Aku sangat tak gemar dengan golongan macam ni. Dan aku jugak takkan melafazkan maaf kepada golongan manusia macam ni walaupun kadang kadang dalam satu kes tu kedua dua pihak ada salah masing-masing. Aku bukanlah seorang yang 'hadap' sangat nak suruh orang mintak maaf kat aku bila mereka buat silap. Terpulang pada diri masing masing. Cuma bagi aku, kalau kesalahan tu terlalu besar dan susah aku nak maafkan, dan orang tu pun tak pernah mintak maaf kat aku, tunggu je la di akhirat nanti bila Tuhan jadi hakim setiap perkara. Tapi biasanya kalau seseorang tu adalah dari golongan yang bijak, mereka tidak akan berat nak mintak maaf ni. Itulah pemerhatian aku sepanjang 27 tahun hidup ni.

Aku bagi contohla. Katakan ada orang buat silap. Lepas tu untuk cover kesilapan dia, dia terpaksa mencari alasan atau menipu dengan fakta fakta yang tak logik a.k.a alasan bodoh la senang citer. Dia lebih rela menipu dengan alasan bodoh daripada meminta maaf dan mengaku salah. Dia anggap dengan alasan bodoh itu orang lain akan percaya, padahal tidak. Dia guna alasan alasan bodoh tu sebab dia sendiri akan percaya dengan alasan alasan tu kalau orang lain menipu dia dengan alasan yang sama (<--- ulang baca phrase ni kalau tak paham ayat aku)...betul tak?

Contoh lain....Kenapa budak budak bagi alasan bodoh bila menipu? Sebab dia ingat orang dewasa akan percaya. Padahal tidak. Kenapa dia ingat orang dewasa akan percaya? Sebab akalnya masih pendek, dan dia sendiri akan percaya hal tu jika dia ditipu dengan alasan yang sama...sekarang korang dah nampak kenapa aku kata orang yang berat nak mintak maaf dan taknak mengaku salah adalah orang yang tak bijak?


Jadi, marilah kita bersama sama menjadi orang yang 'bijak' dengan mudah meminta maaf dan berani mengaku salah. Meminta maaf dan mengaku salah adalah perkara yang mulia dan tak menjatuhkan martabat anda. In fact, anda meletakkan diri anda pada satu tahap yang lebih tinggi bila berani meminta maaf dan mengaku salah...dan yang paling penting, ia dapat memulihkan silaturrahim yang terputus akibat salah faham. Wallahu A'lam...

p/s: Minta maaf kalau ade yang tersinggung...post ni untuk membuka minda pembacanya...

No comments:

Post a Comment