Friday, December 4, 2009

Nak Tegur Atau Nak Tembak Orang?

Dalam kehidupan seharian kita, kita sebagai manusia biasa memang sentiasa buat silap. Takde orang yang perfect. Termasuklah aku. Semua orang tahu fakta tu.

Sebab tu, kalau kita nak tegur apa apa kesilapan yang perlu diperbaiki, cuba tegur dengan cara yang paling bijak dan berhikmah. Kenapa aku nak tulis pasal topik ni? Sebab tadi aku baru kene 'tembak' dengan seorang manusia yang memang tak ngam dengan aku dan asyik nak tembak aku dan cari weakness atau apa apa perkara slek yang aku buat.

Aku pon heran kenapa la dari dulu lagi manusia ni asyik nak cari pasal dan asyik nak serang aku. Aku ni bukan tak boleh terima teguran, tapi aku cukup benci bila teguran tu disampaikan dalam bentuk sindiran dan bukan bertujuan untuk memperbaiki, tapi untuk hentam orang. Apatah lagi di dalam meeting dan didepan orang ramai. Dari dulu lagi dia memang suka jatuhkan air muka aku depan orang. Tu yang aku rasa nak sepak je manusia tu. Dan makin menebalkan kebencian aku kat dia. Sebab nampak sangat sebenarnya dia nak buat serangan peribadi kat aku. Apa apa je yg aku handle, dia akan cari kekurangannya.

Seriously aku bukan jenis orang yang sangat ego dan taknak langsung terima teguran. Aku boleh terima teguran dari team member lain sebab bagi aku, team member lain tegur untuk improvement, dan aku tak terasa pon. Tapi manusia tu memang tegur untuk jatuhkan air muka aku. Tegur utk serang aku. Sebelom ni aku pernah kata pada diri aku sendiri yang aku akan benci dia sampai mati, dan sekarang aku dah tak tahu nak kata apa dah. Dah habis tahap kebencian aku kat dia.

Kalau nak ikut-ikutkan, aku pun ade perkara yang nak aku sampaikan untuk tegur kekurangan yang dia buat dalam post mortem program tu. Memang aku niat nak sampaikan point aku dengan baik dan memang utk improvement. Ade je bende yang slek dia buat. Tapi bila awal awal lagi dia dah tembak aku, terus aku takde mood nak cakap. Bila aku dah taknak bercakap, bermakna aku dah berada dalam tahap marah yang tertinggi.

Oleh itu, kalau tak tahu cara tegur yang berhikmah, baik diamkan diri. Itulah prinsip aku. Bukan maksud aku tak payah tegur. Tapi kalau kita tegur orang dengan cara yang buruk, kita hanya akan menambah kebencian orang pada kita. Apa yang nak ditegur pun mesti ikhlas dan bukan nak berniat utk serang orang secara peribadi.

Perkara tu membuat aku renung balik diri aku. Adekah aku menegur dengan baik bila diperlukan? Kalau adelah perkara yang aku pernah tegur korang dan membuatkan korang terasa hati, aku mintak maaf banyak banyak. Dan aku tak pernah berniat nak lukakan hati sesiapa dalam teguran aku. Sebab aku taknak orang simpan kebencian kat aku sebagaimana aku simpan kebencian kat manusia tu. Ya, aku tahu aku perlu buang rasa kebencian dalam hati aku. Tapi mungkin bukan sekarang. Mungkin satu masa nanti, yang aku sendiri tak tahu bila. Sekali lagi, maafkan aku kerana tak mampu menjadi seorang yang pemaaf.........................................

No comments:

Post a Comment