Thursday, December 24, 2009

Aku Dan Blogku

Salam...


Dalam zaman serba moden nih, boleh dikatakan semua orang ade blog. Dari budak sekolah hinggalah menteri, masing-masing mempunyai blog. Ada yang berkisar tentang kisah keluarga, politik, menceritakan tentang hobi, dan tak kurang juga dengan blog copycat dimana blogger nyer hanya copy and paste bende yang menarik yang dia dapat dari email atau blog orang lain ke dalam blognyer. As for me, aku menulis blog untuk kepuasan diri aku sendiri. Biasanya dalam blog aku, aku bercerita tentang perkara yang berlaku pada diri aku, luahan perasaan aku, samaada gembira, sedih, marah, dan macam macam lagi. Dan kadangkala ada juga teguran yang aku sampaikan melalui blog aku. Bagi aku, blog aku adalah medium perhubungan aku dengan mereka yang mengambil berat tentang aku.

Diam tak diam, nampaknya dah 4 tahun aku menceburkan diri dalam dunia penulisan blog ni. Bermula dengan blog friendster yang aku namakan 'Small And Mighty Blog' sehinggalah blog aku yang sekarang ni, 'Dari Keyboard Wani'.

Aku bermula dengan blog Friendster sebab dulu aku ramai member kat Friendster, dan Friendster akan hantar update kat friend list aku bile aku update blog. Tu yang menarik dan sebab tu aku pilih blog friendster dulu. Tapi skarang aku dah berubah hala ke blogspot, sebab utamanya, office aku tak boleh access friendster, dan friendster pon dah kurang glamer dengan kemunculan pesaingnya Facebook. Aku pon dah lama tak login ke friendster account aku. Kenapa ye Facebook tak sediakan ruang blog untuk penggunanya? Bile update blog je, terus kluar dalam News Feed. Kalau ade blog Facebook, mesti makin ramai menulis blog kan?

Walaupun tak ramai pon yang mengikuti blog aku, aku dapat kepuasan bila menulis. Macam yang aku cakap, aku menulis untuk kepuasan diri. And I dont bother to promote it for the time being. Biarlah pemantau pemantau setia blog aku saje yang terus baca blog aku.

Tapi yang menariknya, blog aku ni bagi aku macam ada magik. Kenapa? Sebab walaupun tak ramai yang ikut, tapi kalau aku niatkan dalam hati supaya seseorang tu baca blog aku, dia akan sampai jugak ke blog aku. Mungkin korang juga sampai ke sini sebab korang adalah antara orang yang aku niatkan untuk baca blog aku? Siapa tahu? Macam yang pernah berlaku waktu aku kat UIA dulu. Aku ade tulis pasal seseorang, tanpa mendedahkan identitinya, dan aku niatkan semoga dia akan sampai ke blog aku. Dan dengan kuasa Tuhan, lebih kurang seminggu lepas tu, memang dia baca blog aku dan dia tahu orang yang aku maksudkan dalam tulisan aku tu adalah dia sendiri. Aku tahu dia baca blog aku pon daripada kawan dia, sebab kawan dia ada bagitau aku, 'Dia dah jumpa sendiri dan baca blog ko!'. Bagi aku itu memang satu perkara yang ajaib sebab aku tak pernah deal dengan dia except for formal thing, itupon cakap dalam beberapa ayat je. Aku sendiri tak tahu yang dia kenal nama aku. Dan dia boleh sampai ke blog aku sendiri, tanpa diberitahu oleh sesiapa, seminggu lepas aku tulis pasal dia. Ajaib kan? Tak payahlah aku ceritakan macam mana dia boleh jumpa sendiri blog aku tu, sebab panjang pulak tulisan ni nanti...

Salah satu sikap yang perlu ada pada penulis blog adalah ketahanan mental. Sebab kadang kadang ade orang yang 'psycho' dan busuk hati akan bagi komen yang bukan bukan dalam blog anda. Aku pernah kene situasi ni. Tapi silap besarla. Komen pertama dia tulis dengan nama sebenar, so aku tahu komen-komen seterusnya datang dari dia. I dont care. I know that minah also memang skru dia longgar skit (sorry to say this). Tapi memaki hamun orang dalam blog sebenarnya hanya akan dilakukan oleh orang yang tak bijak. Sebab tu bila kawan-kawan aku kata, "Wani, kenapa tak delete je komen macam tu?". Aku akan jawab balik, "Biarlah, biarkan komen tu kat situ supaya orang nampak attitude dia yang suka maki hamun orang dan pikirannya yang tak bijak". Dan satu yang blogger kene ingat, kalau tak berani terima kutukan dan kritikan, tak payahlah menulis blog. Ambil kritikan yang membina dan abaikan kutukan yang membunuh.

Setiap orang ade cara tersendiri menulis blog. Blog tidak semestinya panjang (walaupon ramai yang kata blog aku ni tulis panjang2, huhuhu), tapi harus padat dengan isi-isi yang menghiburkan. Umpama cerita Kuch Kuch Hota Hai, walaupun lama, orang boleh tengok berjam-jam sampai habis sebab banyak adegan yang menyentuh hati, bukan macam cerita yang membosankan yang tak sampai 15 minit pon orang dah mengantuk. Macam tu jugalah dengan blog, ia harus padat dengan 'ayat ayat power' dan menyentuh hati supaya pembaca akan baca cerita dalam blog tu sampai habis. Blogger harus pandai menyampaikan situasi yang berlaku dengan menarik dalam tulisan mereka supaya pembaca bukan sekadar membaca, tapi seolah olah berada dalam situasi yang sedang diceritakan. Muatkan blog dengan gambar gambar yang sesuai. Ni aku sendiri jarang praktik sebab takde mase nak cari gambo yang comel comel untuk diletak dalam blog. Tapi bab ni adik aku terer. Blog dia dimuatkan dengan banyak gambar-gambar menarik. It takes your effort to produce good blog posting. Guna kreativiti sendiri untuk mempersembahkan blog anda. Macam penyanyila, kene ada identiti sendiri. Disitulah anda akan dapat banyak stalker.

Dan kepada mereka yang rajin pantau blog aku, terima kasih banyak banyak. Apalah makna blog aku ni tanpa pembacanyer (ewahhh..). Dan terima kasih sebab bagi semangat untuk aku terus update blog aku walaupon sekarang aku semakin ketandusan idea...tu yang tulis topik nih...huhuhuhu....Till then, Wassalam...

2 comments:

  1. adik beliau ade lah saye! yeay, saye glemer~ *pasan*

    ReplyDelete
  2. ye, silalah lawati blog adik saye di http://amaramirahradzi.blogspot.com

    ReplyDelete