Tuesday, December 15, 2009

Cinta Dalam Muamalat

Betul ke cinta itu buta? Mmm...susah nak jawab. Tapi pada pendapat aku, cinta itu memang buta, cuma jangan biarkan ia membutakan mata hati kita. (Aiii...apa mimpi la pulak si wani ni? Aku pon tatau, sejak akhir2 ni asyik tulis topik hati dan perasaan je...)

Aku pernah dengar satu pepatah, begini bunyinya...jika anda memancing ikan dan anda telah dapat ikan itu, jangan dilepaskan kembali ikan itu ke dalam air. Kerana ikan tadi akan menanggung kesakitan akibat kesan terkena mata kail tadi. Begitulah diumpamakan cinta. Jika anda telah memberi harapan kepada seseorang, janganlah kemudian anda meninggalkannya, kerana dia akan menanggung kesakitan dari harapan kosong yang anda berikan... Mula-mula pancing, lepas tu dilepaskan...mula-mula suka, lepas tu dibuang...

Dan aku pernah dengar satu statement dari seorang lelaki, katanya...lelaki akan cuba sedaya upaya untuk attract ramai gadis, dan dia akan pilih yang terbaik. Tapi malangnya dalam usaha lelaki itu untuk attract gadis, ramai pulak antara gadis tu yang 'perasan' lelaki itu suka kat dia. Teringat pulak aku pada lirik lagu Hey Ladies nyanyian Rossa. Sudah ku bilang jangan terlalu yakin, Mulut lelaki banyak juga tak jujur... Memang benar situasi tu. Dan tipulah aku kalau aku kata aku tak pernah terperangkap dalam situasi macam tu. Ada orang baik ngan aku, aku ingat dia suka kat aku, but suddenly....aku jatuh tersungkur....dan luka aku terjatuh itu sebenarnya belum 100% pulih sampai sekarang walaupun bende tu dah lama jadi...dan bagi aku, luka aku hanya akan pulih bila aku kawin...sebab tu aku harap cepatla aku kawin, selain nak sempurnakan agama aku, itu je cara untuk aku ubat hati aku.

Bukanlah aku bermaksud menyalahkan sesiapa, sebab aku tahu aku pon silap jugak sebab sape suruh cepat sangat perasan?. Cuma bagi aku, lepas ni aku akan lebih berhati hati. Dan aku takkan anggap orang yang aku suka pun suka kat aku jugak sampai dia bagitau aku sendiri secara direct yang dia suka kat aku. Itulah pengajaran yang aku dapat. Biarlah... biarkan semuanya berlalu walaupun segalanya masih menjadi trauma pada aku.

Tapi bagi aku la, dalam pergaulan, jangan sampai kita beri harapan kosong kat orang disekeliling kita. Mungkin bagi anda, anda hanya ingin mencari yang terbaik. Nothing serious. Setakat usik mengusik apa salahnya? Tapi kita tak tahu sejauh mana ia akan memberi kesan ke atas orang yang kita beri harapan itu. Kalau nak bergurau apa apa perkara yang berkaitan dengan hati dan perasaan pon, tengok tengok orang la...bukan dengan semua orang kita boleh bergurau hal hal macam tu. Dan kita jugak kene ingat, bukan semua orang kuat imannya dan boleh terima apa yang kita buat kat dia...dibuatnya orang yang anda beri harapan kosong tu tak boleh terima kenyataan, dia guna ubat pengasih la ape ke jadah semua tu, sape nak jawab? Na'uzubillah....

So the moral of the story is, cara untuk mendapatkan pasangan yang terbaik adalah dengan memperbaiki diri sendiri dahulu dan kemudian berdoa pada Tuhan. Jika anda tidak benar-benar suka pada seseorang, jangan sekali-kali bagi dia harapan, at least atas dasar kemanusiaan. Sebab takut satu hari nanti kita pulak akan diberi harapan kosong oleh orang yang kita sayang....

2 comments:

  1. Hye wani...

    i like this post...
    u r totally right..

    btw,hopefully ur wish nak kawen cpt tu kesampaian lah..hehehe
    -azraa-

    ReplyDelete
  2. u know azraa? i waj just thinking about deleting this post sbb rasa macam ntah pape ntah tulis jiwang2 dalam blog nih...tapi memandangkan ade yang suka, oklah tu...tak jadilah delete...hehehe...

    mmm...doakan aku gak supaya cepat sembuh dari luka yang dah lama tak sembuh ni...penat berpura-pura sembuh walaupun hakikatnyer masih sakit...sob sob sob...

    ReplyDelete