Sunday, March 7, 2010

Kenangan Terindah di Cerakah

Aduhhh!!! Kakiku masih sakit...tegang segala urat betis...itulah salah satu 'hadiah' yang aku dapat untuk camping aku di Bukit Cerakah pada hari Sabtu dan Ahad lepas. Walaupun 'hadiah' itu bukanlah satu hadiah yang dialu-alukan, pengalaman bercamping di Bukit Cerakah adalah satu pengalaman berharga buat diri aku.

Group aku terdiri daripada sepuluh orang: Aku, Kak Farah, Aida, Anniza, Azhar, Sattu, Sham, Odeng, Abang Zaki, dan Encik Shah. Nama team kami Red Bomb. Bermula dengan aktiviti memasang khemah, aku dan kak Farah dibantu oleh Azhar dan Odeng kerana kami tak pernah pasang khemah sendiri. Hari tu lah baru aku tahu cara cara pasang khemah. Oh, taklah susah sangat nak pasang khemah sebenarnya!!!


Khemah kami yang telah siap dipasang


Aktiviti seterusnya adalah aktiviti yang paling ditunggu-tunggu...Skytrex!!! Dalam camping ni, aku paling suka aktiviti skytrex. Alhamdulillah aku bukanlah seorang yang gayat, so aku tak takut sangat bila berada kat tempat tinggi. Lagipun aku percaya safety features dia kuat. Halangan skytrex yang paling aku suka adalah flying fox. Pelik tapi benar, setiap kali aku menempuhi halangan flying fox, badan aku mesti berpusing ke belakang bila aku berada di pertengahan flying fox, menyebabkan aku tak tahu kalau aku akan terlanggar pokok. Diorang cakap sebab teknik aku salah. Aku kene lawan force angin yang kuat time flying fox tu supaya badan aku tak berpusing ke belakang. Aku dah cuba lawan, tapi nampaknya berpusing jugak. Ntahla, agaknya aku tak mampu melawan force angin tu kot...tapi flying fox tetap best!!!

Cuma aku ada satu masalah besar nak buat aktiviti ni. Iaitu saiz fizikal aku yang sangat 'comel'. Dengan syarat minimum mempunyai ketinggian 140cm, ye aku mencapai ketinggian itu. Tapi still susah aku nak bermain skytrex ni. Ada beberapa part yang aku terasa sakit sangat sebab aku seolah olah tergantung dan tak berapa jejak kaki aku pada halangan-halangan skytrex. Dan bila nak sangkut pulley tu pon ade tempat yang mana tangan aku tak cukup panjang untuk sangkut pulley pada tali. Terpaksa mintak bantuan Junal dan Andy untuk bantu aku sangkutkan pulley. Aku terpaksa berjengket sambil diorang pasangkan pulley tu pada tali sebab tali dia memang tak cukup panjang untuk gantung aku. Untuk aktiviti skyterx, merekalah yang banyak jaga aku. Thanx Junal and Andy!!! You guys did a good job menjaga aku mase skytrex!!! Tapi kepada management Bukit Cerakah, aku rasa ketinggian minimum tu patutnya bukan 140cm la. Naikkanla kepada 150cm. Sebab kalau betul betul orang yang tinggi aku ni buat skytrex sorang sorang, gerenti tak lepas punya. Jadi, naikkan je la had minimum ketinggian skytrex tu. Memang la aku tak dapat main lagi kalau diorang naikkan ketinggian minimum tu, tapi bagi aku itulah yang patut dilakukan.







Eh, bukan ini...ini hanya untuk 'testing' je...rendah je ni...












Ha, ini baru betul...camne?Tinggi kan? Ada bran? Penat ooo nak sampai atas...Aku terberhenti beberapa kali nak tarik nafas sebelum berjaya sampai ke atas...







Pada waktu petang, giliran untuk Game Rakyat. Ada permainan Telinga Karat, Galah Panjang, dan Baling Selipar. Dan pada waktu malam, ada barbecue, persembahan berkumpulan, King of Eco, dan Raja Botol. Team aku, Red Bomb, buat persembahan Hakka pada malam tu. Ambil persembahan yang simple je sebab kami tak banyak masa untuk berlatih. Tapi sayangnya aku takde gambar persembahan team Red Bomb. Nantila bila ada IRISian yang share atau upload gambar dalam Facebook aku letak gambar tu dalam blog ni. Team lain ada yang buat Dikir Barat, nyanyian, pantomen, dan lain-lain. Tapi yang paling menarik bagi aku adalah persembahan Dikir Barat oleh Kumpulan XLR8 yang di 'karut' kan oleh Nasrom. Persembahan mereka nampak bertenaga dan kemas taking into consideration masa yang ada untuk mereka practice pun bukan lama sangat. Jadi, tepukan gemuruh untuk kumpulan XLR8!!!





Ini wakil dari setiap team untuk pertandingan King/Queen of Eco... Yang menang adalah dari Team Pirate Attack (Biru)... iaitu disebelah kanan sekali...






Kalau skytrex adalah aktiviti paling best, jungle trekking pulak adalah aktiviti yang paling mencabar. Pada pagi Ahad, kami peserta peserta camping telah memulakan cabaran jungle trekking di Bukit Cerakah. Seumur hidup aku, aku hanya pernah buat sekali jungle trekking waktu aku sertai ibadah camp masa aku darjah 3. Tapi waktu tu bukanlah jungle trekking yang sangat mencabar. Maklumla, jungle trekking untuk kanak-kanak! Tapi kali ni memang perrrgghhhh!!!! Aktiviti ni la yang menyebabkan aku sakit kaki sampai skarang ni. Mana taknya, bagi orang yang jarang berjogging macam aku, semestinya jungle trekking sejauh 3km yang mengambil masa lebih kurang 2 jam itu akan menyebabkan aku tegang kaki.

Waktu jungle trekking, ada satu part yang aku tergelincir di kawasan cerun hutan yang mana dibawahnya ada sungai. Aduhhh!!! Cuak jugak waktu tu. Nak kata kasut sport aku tu licin, tak jugak. Tapi dah nak tergelincir nak buat camne? Time tu Andy yang tolong tarik aku ke atas. Selain Andy, orang yang banyak menjaga aku masa jungle trekking adalah Sattu dan Sham. Thanx guys! Team member lain pon jaga aku jugak. Kengkadang rasa macam aku ni budak kecik je bila diorang asyik risaukan aku. "Tengokkan Wani tu!", "Wani baik baik jalan..", "Wani ok ke?", "Boleh naik Wani?"...itulah antara 'skrip' yang slalu aku dengar time jungle trekking. Huhuhu...Tapi aku tak kisah, dah memang aku kecik pon. Tu yang diorang risau kot. Dan memang aku terpaksa mintak bantuan mereka, especially guys (eh, kitaorang pakai glove ye! tak batal air sembahyang pon!) untuk tolong tarik aku naik cerun bukit sebab memang ada part yang aku tak mampu nak naik sendiri. Aku nak berterima kasih sangat kepada mereka yang banyak tolong aku dan jaga aku. Aku tak mampu nak balas jasa korang semua.

Itulah antara aktiviti kami IRISian yang menyertai camping at Bukit Cerakah yang dapat aku ceritakan. Alhamdulillah semuanya selamat tanpa sebarang kecederaan, kecuali kecederaan yang disebabkan oleh pacat...hehehe...Bagi aku, aktiviti macam ni dapat mengeratkan hubungan kami sebagai rakan sekerja. Malah bagi aku, kami semua bagaikan satu keluarga masa camping tu. Kenangan di Bukit Cerakah akan aku senaraikan sebagai antara kenangan terindah aku bersama IRISian...Terima kasih semua!

2 comments:

  1. mcm mn nk komfirm kan ngan pengurus bukit cerakah utuk buat aktiviti kt situ?blh bg tahu cr oe email or no tepon tak??

    ReplyDelete
  2. oh, itu saya xsure la...sbb yg uruskan bende tu committee sport club office saya yg buat...maybe boleh search internet...

    ReplyDelete