Friday, February 19, 2010

Berinteraksi dengan-Nya


Anda sedang mempunyai masalah besar.

Anda kebingungan.

Anda memerlukan tempat untuk mengadu.

Anda memerlukan hidayah.

Jadi, apakah yang perlu dilakukan? Mungkin ada yang akan beri jawapan, buat solat istikharah. Tapi bagaimana jika anda memerlukan masa yang terlalu singkat untuk memilih jalan untuk permasalahan anda? Atau bagi wanita yang sedang uzur, macam mana pulak nak buat solat istikharah? Jawapan diperlukan segera...atau hati anda betul betul berkecamuk...

Mungkin zikir dan doa dapat membantu. Tapi disini aku ingin berkongsi satu petua yang pernah diajar oleh sahabat aku semasa aku di UIA dulu. Dan ia benar benar berkesan. Caranya, ambil Al-Quran, jika anda tidak mahir berbahasa arab atau sedang dalam keadaan uzur, ambillah Al-Quran yang mengandungi terjemahan. Selawat dahulu sebanyak 7 kali, kemudian niatkan kepada tuhan petunjuk apa yang anda perlu dari-Nya dengan sepenuh hati. Setelah diniatkan, terus buka Al-Quran itu dari mana mana mukasurat sekalipun secara rawak, dan terus baca salah satu ayat yang anda nampak ketika itu. InsyaAllah itulah jawapan Allah pada permasalahan anda.

Aku banyak kali mengamalkan petua ini ketika hati aku benar-benar dalam keadaan lemah. Dan selalunya aku akan dapat ayat yang memang aku dapat rasa kaitan antara ayat tersebut dengan masalah yang sedang aku hadapi. Contohnya, aku pernah dapat ayat 4 dari Surah Nuh..



Niscaya Allah akan mengampuni sebagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai kepada waktu yang ditentukan. Sesungguhnya ketetapan Allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui".

Tak perlulah aku ceritakan peristiwa yang menyebabkan aku perlu membuka Al-Quran untuk mendapatkan petunjuk tu. Cukuplah sekadar aku beritahu yang ayat yang aku dapat tu memang kene dengan situasi aku ketika itu. Sebab ketika itu memang aku bersalah, dan ketika ayat yang aku dapat itu seolah olah mengatakan yang Tuhan telah mengampunkan dosa aku, aku memang menitiskan air mata. Sangat terharu kerana Dia sudi memaafkan aku. Dan aku faham juga apa yang dimaksudkan dengan 'menangguhkan kamu sampai kepada waktu yang ditentukan'. Itulah jawapan Tuhan kepada permasalahan aku ketika itu. Dan aku benar benar berasa seperti berinteraksi denganNya secara terus.

Petua ini juga pernah aku ceritakan kepada sahabat aku yang lain ketika di UIA dulu. Ketika itu dia sedang menghadapi masalah dan sedang uzur. Dan apabila dia dapat satu ayat dari Al-Quran, dia pun kata dia benar-benar rasa dan nampak kaitan ayat yang dia dapat dengan permasalahannya. Dia ceritakan pada aku dengan perasaan yang sungguh puas hati. Walaupun aku sebenarnya tak nampak kaitan ayat yang dia dapat dengan permasalahan dia ketika itu, aku pun turut gembira. Sebab bagi aku, kadang-kadang hanya kita yang menghadapi masalah itu saja yang akan dapat rasa kaitan ayat yang kita dapat dengan permasalahan kita.

Ada banyak lagi ayat-ayat yang aku dapat sebab memang ketika aku dalam keadaan berkecamuk, aku sering mengamalkan petua itu. Ada yang sampai membuatkan aku terduduk sebab tak sangka dapat ayat yang begitu mendalam dan tak disangka-sangka. Subhana Allah! Sememangnya Al-Quran itu satu mukjizat yang begitu hebat!

Jadi selepas ini, jika anda menghadapi masalah, cubalah amalkan petua yang aku beri tadi. Yang penting sebelum buka Al-Quran tu, niatkan dengan sepenuh hati yang anda benar-benar perlu petunjuk dariNya dan yakin bahawa Dia sedang mendengar dan akan membantu. InsyaAllah, anda akan dapat petunjuk tersebut. Dan aku benar benar berharap tulisan aku kali ini akan memberi manfaat bagi kalian semua....

2 comments:

  1. Wani ada seorg ustaz pernah bgtau : jika kita ingin bercakap dgn Allah, solatlah dan jika kita ingin Allah bercakap dengan kita, bacalah Al-Quran.

    ReplyDelete
  2. Wah, menarik kata2 ustaz tu...dan ada benarnya...thanx 4 sharing...mungkin petua yang wani tulis ni adalah salah satu cabang bagaimana Allah 'bercakap' dengan kita...

    ReplyDelete