Thursday, October 15, 2009

Duit HARAM yang dianggap HALAL...

Salam...

Mm...actually ade sesuatu yg membuatkan aku rasa nak tulis post ni waktu aku menjalankan tugas aku sbg secretary semalam. Aku tahu aku mengambil risiko yang tinggi bila aku tulis posting ni, tapi aku kene tulis jugak sebagai teguran kepada seseorang...

Baiklah. Kisahnya Camni. Aku telah dilantik menjadi secretary bagi salah satu society kat office aku. Society ni akan bagi monthly allowance RM30 kepada setiap ahlinya, dengan syarat ahlinya kene datang meeting pada bulan tu. Dan sebagai secretary, salah satu tugas aku adalah untuk bagi attendance list ahli yang datang meeting kepada pihak HR untuk tujuan pemberian monthly allowance.

Tetiba waktu aku tanda attendance list tu yang aku nak bagi kat HR tu, aku tengok ade name sorang member yang tak datang meeting, tapi namanya ade dalam attendance list. Dan aku kenal tulisan yang menulis nama ahli yang tak datang meeting tu. Aku tahu siapa yang tulis nama tu, sebab yang tulis tu kawan aku.

Apa yang aku nak tekankan disini, well, bukan dia saje, tapi bagi kebanyakan orang Melayu ni, duit yang haram hanyalah duit yang dicuri. Macam yang artis-artis slalu cakap, "Saya nak cari rezeki yang halal", padahal berlakon peluk-peluk, buka aurat, etc. Kenapa begitu pemikirannya? Bagi aku la, duit yang haram tu bukanlah duit sumber curi sahaja, tapi duit yang diterima walaupun ianya BUKAN HAK kita, contohnya rasuah dan riba'. Aku bagi contoh lain, yang selalu orang anggap halal, tapi hakikatnya...? Katakan korang pergi makan buffet. Then bila nak keluar, korang 'seludup' makanan secara senyap, walaupun tahu konsep buffet hanya boleh makan kat tempat tu je. Rasa-rasanya halal ke makanan yang korang 'seludup' keluar untuk dimakan tu? Kalau korang kata halal, kenapa perlu seludup? Kenapa perlu sembunyi-sembunyi? Kalau bende tu halal, bawak keluar je la dengan muka selamber dan penuh keyakinan diri. Itulah maksud aku orang melayu sensitif tentang halal haram, tapi kadang-kadang tak sedar cara dia mendapatkan duit / makanan tu menjadikannya tak halal.

Mungkin tujuan kawan aku tu baik, dia kesian kat ahli yang tak dapat datang meeting lepas tu tak dapat allowance. Ataupun dia disuruh oleh member yang tak datang meeting tu utk tolong tuliskan nama dia. But for whatever reason, bagi aku bende tu tetap satu perkara yang berat, sebab ia melibatkan duit, melibatkan sesuatu yang akan jadi darah daging kita. Kalau tak melibatkan duit, aku tak kisah sangat diorang nak tipu attendance pun. Adekah aku terlalu konservatif bila bende bende macam tu pun aku kata haram? Well, kalau itu tanggapan korang, terpulanglah...Bagi aku, aku bukanlah terlalu konservatif, cuma aku tak boleh berganjak dari prinsip aku bila melibatkan bende yang masuk dalam perut nih. Bukankah darah daging yang terbentuk dari sumber yang haram tu tempat yang layak baginya adalah neraka? Mungkin bagi dia, duit yang ahli tu dapat bukan akan jadi darah daging dia pun, sebab dia sekadar tolong. Sebab tu dia tak kisah. Tapi, the fact is, dia tetap akan mendapat 'saham' sebab membantu kawan dia untuk mendapatkan allowance yang tak patut kawan dia dapat.

Itulah yang aku ingin kongsikan dengan semua, dan sebagai peringatan pada diri aku sendiri. Aku ni pun bukanlah baik sangat, sebab kadang-kadang ade gak rehat lelama masa office hour, yang menyebabkan kadang-kadang duit tu kurang bersih. Aku tahu tu. Tapi cubalah kita sama-sama kurangkan bende-bende tu. Especially yang jelas bukan hak kita tu, jauhkanlah. Sebab kalau ianya memang bukan hak kita, memang satu hari Tuhan akan ambik balik. Mungkin kita ambik RM30 yang tak sepatutnya kita dapat, tapi kita tak tahu berapa yang akan Tuhan tarik balik atas ketidakjujuran kita tu

Kepada kawan aku dan ahli yang tak datang meeting hari tu, aku mintak maaf sebab aku terpaksa bertegas dengan bagi attendance yang sebenar pada HR. So yang tak datang tu memang takkan dapat allowance la. Aku tak kisah kalau korang benci aku ke, sebab aku tahu aku buat bende yang betul. Korang nak benci, bencilah, yang aku tahu aku dah selamatkan seorang daripada makan RM30 yang tak halal, dan aku dah selamatkan sorang lagi daripada mendapat saham sebab tolong orang dapatkan duit yang tak halal. Apa-apa pun, anggap ni sebagai teguran yang ikhlas daripada saudara seagama. Aku tahu keadaan menyebabkan aku tak boleh menegur kedua-dua pihak secara direct, jadi aku memilih blog aku ni sebagai medium utk menyampaikan teguran, sbb aku tahu salah seorang daripada mereka akan baca jugak blog aku ni dan dapat apa yang ingin aku sampaikan. Semoga kita sebagai umat Islam lebih peka dengan setiap sen yang kita dapat, moga-moga semuanya dari sumber yang baik....insyaAllah....

No comments:

Post a Comment