Saturday, January 2, 2010

Berlagak Alim?

Salam...

Mmm...pagi pagi lagi nampaknya dah ade orang nak cari pasal dengan aku. Ade lagi orang nak buat kacau kat blog aku. Dia tulis lebih kurang macam ni, "Oi orang yang berlagak alim, kalau kau khatam Quran 100 kali pun tak guna sebab hati kau busuk!" - PERAGUT NYAWA KAU.

Well, kepada orang yang bertanggungjawab dan sangat bersopan santun tu, aku nak tanya beberapa soalan.

Yang pertamanya, bila masa pulak aku berlagak alim? Setahu aku, memang banyak bende yang aku kene perbaiki lagi. Kalau aku tulis pasal hal amanah, halal haram, khurafat, percaya pada takdir tuhan, semua tu adalah perkara BASIC je. Bukan sampai tahap alim pon. Bende tu semua orang kene tahu dan praktik sebagai Muslim. Bukannya aku tulis aku sembahyang tahajjud setiap malam ke, puasa sunat setiap isnin khamis ke. Sebab aku memang tak mampu buat perkara perkara camtu, sebab aku memang jauh lagi dari tahap alim yang ko cakap tu. Aku hanya tulis perkara yang bagi aku memang BASIC. Sebab aku ni sendiri memang seorang Muslim yang BASIC je. Dan aku tulis sebagai peringatan kepada diri aku sendiri (terutamanya) dan untuk dikongsi dengan orang orang yang baca blog aku jugak. Sebab sbg Muslim kita memang kene saling ingat mengingati. <--Adekah statement BASIC ni pon ko nak kata aku berlagak alim?

Yang keduanya, siapa engkau nak kata hati aku busuk nih? Tuhan ke? yang engkau boleh tahu hati orang tu busuk ke tak? Layakke ko nak bagi judgment yang orang ni berhati busuk dan ko berhati suci murni? Sebusuk busuk hati aku pun, takdelah sampai aku sesuka hati judge orang lain berhati busuk. Dan kalau ko berhati suci murni, kenapa kene guna nick 'Peragut Nyawa Kau' utk cakap aku berlagak alim tu? Guna je la nama betul supaya semua orang tahu siapa yang berhati suci murni macam ko tu.

Terima kasihlah banyak banyak atas statement ko tu. Kerana dengan statement ko mengutuk aku tu, ko dah bagi aku pahala ko secara percuma kat aku. Tak cukup dah pahala? Jangan risau, ko boleh tolong tanggung dosa aku kalau ko keurangan pahala untuk diberi. Terima kasih lagi skali. Kalau ko still rasa macam aku berlagak alim, lantak kau lah. Kita jumpa jugak kat akhirat nanti kan? Kutuklah aku lagi supaya aku senang dapat pahala ko. Aku tak rugi apa apa pon. Kalau ko rasa ko benci dengan statement statement BASIC aku tu, ko jauhkanlah diri dari blog aku. Aku tak pernah suruh ko baca blog aku yang berlagak alim ni. Pergila baca blog-blog yang tak berlagak alim macam yang ko nak.

Sekian terima kasih

Yang benar,
Orang yang berlagak alim.

No comments:

Post a Comment