Tuesday, August 3, 2010

Do's and Donts' bila mendengar orang berangkat ke Tanah Suci...

Mmm...dah lama aku tak update blog ni...rasa kekok balik untuk menulis...macam mana nak start balik ye?.....oklah aku cuba jugak...

Bulan puasa dah dekat...tinggal tak berapa hari lagi...bermakna dah lebih kurang setahun la kali terakhir aku menjejakkan kaki ke tanah suci...Alhamdulillah...aku masih ingat kenangan dan cabaran aku waktu aku berpuasa di sana tahun lepas...dan memandangkan saban tahun ramai yang akan berangkat ke tanah suci dalam bulan puasa, kat sini aku nak ceritakan serba sedikit do's and donts' bila korang dengar pasal orang nak pergi haji dan umrah yang mungkin tak terlintas di fikiran bagi mereka yang belum sampai ke sana...

1) Kirim doa

Ada seorang sahabat aku pernah bercerita, ade seorang hamba Allah ni bila dengar je orang nak pergi haji dan umrah, dia akan bagi sehelai kertas bertulis doa dan mintak orang doakan dia dan keluarganya depan kaabah nanti. Siap tulis nama penuh satu family. Bila dah banyak kali sangat dia buat camtu, lama lama orang jadi takut nak bagitau dia bila nak ke tanah suci.

Biar aku terangkan perasaan orang yang berangkat ke tanah suci tu. Termasuk apa yang aku rasa sendiri. Tujuan mereka ke sana nak tumpukan beribadat kepada Allah. Tapi bila dikirimkan doa panjang sampai sehelai kertas, serba sedikit ia akan mengganggu tumpuan ibadah tu. Betul. Nampak bende tu macam remeh, baca je depan Kaabah apa susah? Ni bukan soal susah nak baca...tapi, korang pergi sendiri sana baru korang tahu susah tak susah nak baca doa tu. Kalau 4-5 orang suruh baca doa?...sebab tu sampai jiran jiran dah takut nak bagitau hamba Allah tu yg diorang nak berangkat ke tanah suci...

Kirim doa tak salah, cuma biarlah sekadarnya. Yang boleh diingat oleh orang yang dikirim doa tu tanpa perlu merujuk pada kertas. Contohnya waktu aku pergi tahun lepas, salah seorang kawan baik aku waktu tu tengah mengandung hanya mintak aku doakan agar dipermudahkan bersalin...dan aku tak keberatan...dan doa seperti itu tak membebankan aku sebab ianya ringkas dan mudah diingat. Jangan sampai bagi kertas, sebab mungkin orang tu akan rasa seperti satu tanggungjawab pulak, padahal dia harus mendahulukan ibadahnya kepada Tuhan...sungguh, lain perasaan bila berada disana, jangan anggap ianya mudah sebab banyak lagi perkara yang perlu didulukan...Lagipun, kenapa perlu wujud adat mengirim doa ni? Allah berada di mana mana, bukan di Makkah saje, jadi berdoalah sendiri terus kepada Tuhan dimana saje kita berada. Tak perlu minta orang doakan. Dan dah tentu doa yang kita panjatkan sendiri lebih berkat dan lebih dekat dengan Tuhan. Tuhan pun suka hambaNya berdoa sendiri kepadaNya. Wallahu'Alam...

2) Kirim barang

Sama seperti kirim doa, janganlah kirim barang barang yang banyak kepada orang yang nak berangkat ke tanah suci. Jangan ingat 1kg kurma tu tak banyak. Kirim 1kg kurma banyak tu tau! Kene ingat yang orang tu bukan kat Malaysia...dia Musafir! kene travel! Bawak beg berat-berat...dia kene fikir sedara mara dan anak cucu sendiri...kalau nak kirim, cukuplah sekadar kopiah, minyak atar, dan barang barang kecil lain...sebab bukan ada sorang je yang dia nak belikan barang...aku sendiri memang jarang sangat pesan pape barang kat kawan yang travel, sebab kita kene consider keadaan mereka sebagai musafir...tunggu je, kalau ade rezeki anda, adalah barang yang dibelikan oleh mereka untuk anda...

3) Kirim Salam pada Rasulullah S.A.W

Ini sesuatu yang wajar dilakukan. Minta orang yang pergi ke tanah suci tu kirim salam kepada baginda Rasulullah S.A.W. Salam yang diberi di makam baginda insyaAllah dijawab oleh baginda walaupun baginda telah wafat dan kita tak dapat mendengar baginda menjawab salam kita. Moga moga dengan menyampaikan salam tu, kita juga akan di panggil ke tanah suci...Bagi aku perkara ni tak berat, kalau kesuntukan masa, aku akan sampaikan salam secara general, takdelah sebut nama penuh sorang sorang. Kalau sempat dan ingat nama penuh pengirim salam tu, aku sebut, takde masalah...dan aku amat gembira bila orang mintak aku kirimkan salam pada baginda...

4) Bersedekah kepada orang yang hendak berangkat ke Tanah Suci

Satu lagi perkara yang baik. Jika anda dengar seseorang nak ke tanah suci, ringan ringankanlah tangan untuk 'hulur' kepada mereka. InsyaAllah berkat... bak kata mak aku, yang aku masih ingat lagi, tak rugi hulur duit kepada orang yang nak ke tanah suci...sebab kalau orang tu guna duit kita di sana, insyaAllah duit kita yang digunakan di sana tu akan memanggil manggil dan menjemput kita untuk turut sampai ke tanah suci...ye, aku percaya perkara tu...dan ia berlaku depan mata aku bila mak aku sendiri sudah berkali kali berpeluang menjejakkan kaki ke sana...

5) Jangan terasa hati jika tidak diberitahu

Waktu tahun lepas, tak ramai officemate yang tahu aku akan berangkat ke tanah suci. Hanya orang orang terdekat dan yang berurusan dengan aku je yang tahu. Jadi ramai yang terkejut bila dengar aku pergi umrah. Dan ada yang berkecil hati sebab aku tak beritahu mereka...

Actually janganlah berkecil hati bila orang yang nak berangkat ke tanah suci tu tak beritahu keberangkatannya. Macam aku dulu, aku lebih selesa pergi tanpa ramai orang yang tahu sebab taknak la pulak orang kata macam macam. Mulut orang ni macam macam, kalau kita bagitau semua orang ade pulak yang kata berlagak banyak duit la, berlagak alim la, setakat pegi umrah pon nak kecoh, itula inila, macam macam orang boleh cakap.... Serba salah dibuatnya sama ada nak bagitau atau tak. Haiiiiiishhhh....biarlah. Bagitau salah, tak bagitau pon salah...Aku buat cara yang aku rasa selesa je...sebab tu aku low profile je pegi...kadang kadang orang tak paham sebab mereka tak berada di situasi tu...jadi, janganlah kecik hati kalau anda tak diberitahu. Mungkin orang itu hanya nak mengelakkan orang bercakap buruk, atau nak mengelakkan sifat riya' dalam diri...

OKlah...itu saje yang sempat aku coretkan...aku harap coretan aku ni dapat sedikit sebanyak dapat memberi manfaat kepada korang sebab perkara ni jarang dibincangkan, tapi ianya hakikat yang perlu diketahui, especially bagi mereka yang belum menjejakkan kaki ke sana...WallahuAlam...

7 comments:

  1. SUBHANALLAH....KATA2 CIK WANI NI, SAMA SPT YG ADA DLM HATI SAYA..TP DARI SEGI FAKTA DAN LOGIK, MMG BETUL PUN..MALAH MMG TEPAT..WALAUPUN LINK NI DAH LAMA, DAN SAYA ADALAH 'PEMBACA BARU'..SAYA SUNGGUH SUKA DGN 'LIDAH HATI' CIK WANI...SYABAS..MOGA ALLAH MEMBERKATI HIDUP CIK WANI..

    ReplyDelete
  2. terima kasih nona sbb appreciate tulisan saya...saya pun dah lama sgt tak menulis...bukan apa, risau kalau hasil tulisan disalahertikan... :)and thanx sbb mendoakan saya juga...semoga Allah juga memberkati hidup nona...

    ReplyDelete
  3. cik.. bila kita mendoakan orang lain, malaikat akan mendoakan kita benda yang sama 10x. tak payahlah berkira sangat tentang orang yang mengirim doa tu. berdoa itupun satu ibadah pada tuhan jugak.
    kita doakan orang, kita pun dapat benda yang sama juga insya allah. *piece*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well, fokus saya bukan kepada mendoakan orang. Mendoakan org mmg bagus, tak dinafikan. Cuma yg saya nak sampaikan, org yg nak mintak didoakan pun kenalah berpada pada. Kalau sampai kene bagi doa sampai berhelai-helai kertas, saya rasa tu tak sesuai. Bila dah panjang macam tu, mungkin susah untuk org tu mengulang2 doa yg dikirim tu sbb asyik kene rujuk pada kertas. Kalau nak minta org doakan, bg saya biarlah sekadarnya. Kalau ia ringkas, lebih mudah org tu mengulang doanya untuk kita. Sewaktu mak saya pergi umrah pun, saya hanya minta dia doakan perkara yg ringkas, tp saya tahu dia akan sentiasa mngulangi doa itu. Jika anda hantar sehelai kertas, mungkin hanya sekali doa itu dibacakan. Wallahu A'lam...sekadar pendapat. Apa apa pun ia bergantung pada siapa anda minta doa itu dibacakan.

      Delete
  4. Tak lah susah sangat nak doakan orang kita tolong doakan orang lain, orang lain doakan kita pulak kan itu satu ibadah juga selain ibadah ditanah suci..... baca lah mana mana tempat di kawasan masjidilharam tak ush lah terburu buru bila2 masa bolih bikin. ..kalau saya tak keberatan lah kalau ada yang minta doakan dengan memberi kertas saya lebih suka tak lupa sebab di tanah suci kita kenabikin ibadah sebanyak banyak yang kita mampu selagi badan sihat. ...dan mudah2an ibadah kita diterima Allah jika kita ikhlas membuatnya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bende ni terpulang pada individu...ada yg rasa xberat....saya suka mendoakan org tapi bukan sampai ke tahap rujuk pada kertas sebab saya suka doa apa yg ada terus dari hati saya...sebab tu saya lebih suka kalau ada doa nak dikirimkan biar ia nya ringkas dan saya boleh tumpu dengan doa tu...dan boleh sentiasa ulang semasa tawaf dan saie...kalau macam enta yg xkeberatan nak refer doa pada kertas yg banyak, bagusla camtu...tapi kalau ade org nak kirim doa dengan kertas jugak taklah saya tolak, cuma dari segi diri saya sendiri, saya takkan buat camtu...itu je...wallahu alam...pendapat masing2...

      Delete
    2. 'takkan buat camtu' maksud saya takkan kirim doa yg panjang2 kat orang lain sampai kene tulis pada kertas...saya xkata salah, cuma saya kata kalau saya, saya akan kirimkan doa yg ringkas dan general saja...

      Delete